Forfatter: Emma Donoghue | |
Norsk navn: Rom Norsk forlag: Gyldendal ISBN13: 9788205409583 EAN: 9788205409583 Utgitt: 2011 Sider: 328 |
Orginalspråk: Engelsk Forlag: London: Picador; Toronto: HarperCollins Canada; New York: Little Brown, 2010 |
Omtale av boken:
Bare 19 år gammel blir en ung kvinne bortført. De neste syv årene lever hun i fangenskap med sønnen hun får. Rom er en vakker og urovekkende fortelling om en mor og et barn og kjærligheten som holder dem i live.
Jack er på mange måter en typisk femåring. Han liker å lese bøker, se på tv og spille spill med Mamma. Men det er én stor forskjell på Jack og andre femåringer: Jack har levd hele livet sitt i Rom, sammen med Mamma og en skummel nattlig gjest som han kjenner som Gamle-Erik. For Jack er Rom den eneste verden han vet om, men for Mamma er Rom et fengsel hvor hun forsøker å skape et normalt liv for sønnen sin. Når deres øylignende verden plutselig utvider seg til utenfor de fire veggene, blir konsekvensene smertefulle og voldsomme.
Til tross for den dypt urovekkende tematikken, er Emma Donoghues Rom fyllt med vakre øyeblikk av kjærlighet, håp og en hardnakket vilje til å leve, selv under de mest fortvilede omstendigheter. Det er blitt en overveldende og annerledes roman om overlevelse, isolasjon og fangenskap, skrevet i et enkelt, poetisk og kraftfullt språk. Du som stiger inn i Rom, vil garantert forlate det forbløffet, som om du “på lik linje med Jack” ser verden for aller første gang. For hva om det var deg det gjaldt? Hva om det var ditt barn? Hva ville du gjort?
Kommentar fra Emma Donogue:
Room was inspired by… having kids; the locked room is a metaphor for the claustrophobic, tender bond of parenthood. I borrowed observations, jokes, kid grammar and whole dialogues from our son Finn, who was five while I was writing it. Room was also inspired by… ancient folk motifs of walled-up virgins who give birth (e.g. Rapunzel), often to heroes (e.g. Danaë and Perseus). Room was also inspired by… the Fritzl family’s escape from their dungeon in Austria – though I doubt I’ll ever use contemporary headlines as a launching point again, since I didn’t like being even occasionally accused of ‘exploitation’ or tagged ‘Fritzl writer’. But on the whole, publishing my seventh novel – and having the great good fortune to win new readers all over the world – has been a delight.