HVA ER EN DISPOSISJON?
En disposisjon fungerer som en slags plan for fortelling din, som viser handlingsløpet med grove trekk.
Det finnes ingen rett eller gal måte å lage en disposisjon, og hver enkel forfatter må finne den metoden som fungerer for seg selv. Noen velger å ikke skrive en disposisjon og velger å bare sette seg ned og skrive fortellingen, men da må forfatteren ofte omskrive hele boken flere ganger i ettertid. Ved å lage en plan på forhånd og bruke mye tid på dette i begynnelsen, så sparer du deg selv for mye arbeid i etterkant med å rette opp i eventuelle feil eller endringer.
HVORFOR LAGE EN DISPOSISJON?
- Det kan gjøre det mindre skummelt å begynne å skrive på selve historien.
- Du har et kart du kan følge mens du skriver. Dette gir deg en mulighet til å løse problemer med handlingen før du har kastet bort masse tid med å skrive deg bort fra handlingen.
- Du kan legge til rette for sluttscenen fordi du vet hva som skal skje. På denne måten kan du forberede leserne for scener som kommer senere i handlingen.
- For enkelte sjangre som krim og mysterier, er det viktig å planlegge handlingen på forhånd for at alle detaljene skal komme sammen til slutt.
MINE BESTE TIPS FOR DEG SOM VELGER Å LAGE EN DISPOSISJON:
- Bli kjent med deg selv og finn ut hvilken metode som fungerer best for deg.
- Ikke kast bort tiden på at disposisjonen skal se perfekt ut, så lenge du forstår den selv.
- Ikke bli fanget av din egen disposisjon. Det er lov til å endre på disposisjonen underveis i skriveprosessen dersom du finner ut at noe ikke fungerer når du skal skrive selve scenen. Hvis du for eksempel ikke klarer å skrive deg videre fra kapittel 7 til kapittel 8, fordi du skrev i disposisjonen at en bestemt handling skulle skje, og du ikke klarer å skrive denne scenen, fjern hele scenen og kom opp med noe nytt som fungerer.
SLIK GJØR DU DET:
#1. Start med en idémyldring før du begynner på selve disposisjonen. La fantasien flyte fritt og kom opp med en hel haug med idéer og skriv dem ned. Ha alltid noe å skrive på med deg (skrivebok eller datamaskin), slik at du kan skrive ned plutselige idéer eller inspirasjon du møter på. Gjør det på en måte som inspirerer deg.
#2. Når du er ferdig med idémyldringen, og føler deg klar for å skrive disposisjonen, svar på følgende spørsmål:
-
-
- Hvem er din hovedperson? Skriv litt om han/henne.
(Det er mulig å ha flere hovedpersoner, men dette gjør det mer komplisert å skrive. Hvis du allikevel velger å ha flere hovedpersoner, skriv litt om hver enkelt person.) - Hva er problemet eller målet?
Vanligvis handler en bok om et viktig problem som hovedpersonen må løse eller et mål personen må oppnå. Skriv det ned. Hva er det viktigste i livet til hovedpersonene din akkurat nå? (Hvis det ikke er viktig for hovedpersonen din, se etter et annet problem eller mål! Hvis ikke hovedpersonen bryr seg om å løse problemet, vil ikke leserne gjøre det heller og miste interessen.) - Hvilke vanskeligheter gjør det vanskelig for hovedpersonen å løse problemet eller målet?
(Hvis det er for enkelt å løse det, vil historien bli kort.) Skriv en liste. - Hvor og når finner handlingen sted?
Er det i Oslo på 1990-tallet? På en annen planet i en fjern fremtid? Sted og tid er viktig, og for å gjøre handlingen troverdig må man gjøre undersøkelser om dette. - Hva slag type bok skriver du?
Er det komedie? Drama? Krim? Fantasy? - Hva er de viktigste hendelsene som vil drive hovedpersonen fremover (eller bakover) mot å løse det sentrale problemet eller oppnå målet med handlingen.
Skriv en liste.
- Hvem er din hovedperson? Skriv litt om han/henne.
-
#3. For hver av de viktige hendelsene i listen du nettopp skrev, se for deg en scene (eller scener). Hver scene burde alltid ha en mening. Den bør enten hjelpe hovedpersonen fremover mot sitt mål, eller bakover som en hindring eller tilbakesteg. Ved å bevege karakteren litt frem og tilbake og gjøre det vanskeligere, vil det gjøre handlingen mer spennende og leserne blir muligens mer emosjonelt engasjert. Dersom en scene ikke har noen mening for handlingen, fjern den.
For hver av scenene, skriv kort ned svarene til følgende spørsmål:
-
-
- Hvilke karakterer er med i denne scenen?
- Fra hvem sin synsvinkel foregår handlingen? (hvilken karakter)
- Hvor foregår scenen?
- Hva skjer?
- Hva oppnår scenen for handlingen i boken? Flytter det hovedpersonen fremover mot sitt mål eller vekk fra det?
-
#4. Skriv et sammendrag på 1-2 setninger om bokens hovedidé. Se for deg at du skriver baksiden av boken. Dette sammendraget bør inneholde en karakter eller karakterer som er viktige, samt problemet eller målet i boken. Dersom du ikke klare å fokusere handlingen ned i 1-2 setninger, er idéen din muligens ikke fokusert nok og du bør jobbe mer med den før du begynner å skrive.
Eksempler:
-
-
- Gutt finner ut at han egentlig er en trollmann og blir sent for å gå på trollmannsskole, hvor han må kjempe mot den ondeste mørke trollmannen gjennom tidene.
- En detektiv må løse en rekke brutale mord i et kloster.
- En kvinne oppdager at hennes ektemann har en annen familie og må bestemme seg for om hun vil forlate han, eller leve videre som den tilsynelatende perfekte husfruen.
-
#4. Se over scenene du har planlagt så langt.
Er de plassert i riktig rekkefølge? Hvilke andre scener trenger du for å fortelle din karakters kamp med problemet eller målet han/hun jobber mot. Fyll ut de manglende delene. Fjern scener som det ikke er behov for. Plasser handlingen i best mulig rekkefølge for å få flyt.
Det var det – du har nå en disposisjon!
Ikke vær redd for å gjøre endringer og forbedringer underveis i skriveprosessen. Historien kan ta uventede retninger som du ennå ikke har tenkt ut, så skriv med et åpent sinn og vær åpen for forandringer.